1961 Lancia Flavia Coupe

Lancia Flavia Coupe

Lancia miała bogatą tradycję współpracy z niezależnymi firmami produkującymi nadwozia. Do końca lat 50 tych dostarczane do nich były gotowe podwozia z silnikami, a firmy takie jak Pininfarina, Viotti lub Ghia budowały samochód na indywidualne zamówienie klienta. Jednak praktyka ta w czasach kiedy samochody były budowane coraz większymi seriami została zarzucona.

Lancia Flavia Coupe 1 serii

Firma Lancia skoncentrowała się na produkcji samochodów w wersji podstawowej (sedan/berlina), a wersje specjalne zostawiła dla niezależnych producentów. W 1960 roku Pininfarina produkowała dla Lancii modele Flaminia i Appia w wersji coupe, Zagato wytwarzał Flaminię Sport oraz Appię GTE. Produkcją modeli z otwartym dachem zajęły się firmy Vignale – Appia Convertible i Lusso, oraz Touring wytwarzająca model Flaminia Convertible, oraz GT.

Kontynuując tą strategię na salonie samochodowym w Turynie w 1961 roku na stoisku firmy Pininfarina została zaprezentowana Lancia Flavia w wersji Coupe. Do budowy modelu Coupe Pininfarina użyła skróconej płyty podłogowej o rozstawie osi 248 cm (w modelu berlina było 265 cm). Również wnętrze zostało zmniejszone, a samochód został zbudowany w koncepcji 2+2. Dzięki temu że nadwozie posiadało dość długą część tylną, samochód okazał się być idealnym do długich podróży z dużą ilością bagaży. Z małym wyjątkiem, samochód był zbyt wolny w stosunku do oczekiwań klientów. Próbowano zaradzić temu problemowi poprzez modyfikacje silnika. Zamiast pojedynczego gaźnika zastosowano podwójny Solex, dodatkowo zastosowano ostrzejsze wałki rozrządu oraz podniesiono kompresję. Udało się w ten sposób uzyskać moc 90 KM, niestety moment maksymalny (11.8 kgm) był osiągany dopiero przy 4500 Obr/min. W rezultacie mimo większej mocy silnik posiadał dość kiepską charakterystykę i w dolnym zakresie obrotów był bardzo słaby, ożywał dopiero po przekroczeniu 4000 obr. Nie było więc zaskoczeniem że niedługo po prezentacji samochodu pojawiły się na rynku pierwsze zestawy tuningowe. Jednym z nich był zestaw przeróbek oferowany przez firmę Nardi, polegał on na rozwierceniu cylindrów do 88 mm, przez co zwiększała się pojemność do 1723 ccm, zakładano z powrotem pojedynczy gaźnik. Dzięki takim poprawkom silnik uzyskiwał 86 KM, ale znacznie poprawiła się jego charakterystyka. Moment obrotowy uzyskiwał swoje maksimum (14,4 kgm) już przy 3000 obr/min. Lancia szybko przyjęła ten zestaw modyfikacji jak półoficjalny do instalacji po sprzedaży samochodu. Występował on pod nazwą „Variante 1005”.

Lancia Flavia Coupe bazująca na pierwszej serii była wciąż w sprzedaży w 1967 i 1968 roku mimo tego że Berlina serii drugiej została zaprezentowana w kwietniu 1967 roku. Pininfarina i Zagato byli zainteresowani wprowadzeniem drugiej serii swoich wersji Flavii.

W 1968 roku Antonio Fessia który był bardzo mocno zaangażowany w sprawy bezpieczeństwa na drogach zginął w wypadku samochodowym. Paradoksalnie jego śmierć pozwoliła na dalsze powiększenie silnika Flavii. Nowa seria była oferowana z silnikiem o pojemności 2 litrów. Pininfarina oczywiście była zainteresowana zastosowaniem tego silnika w nowej wersji swojego coupe. Nowa Lancia Flavia Coupe została zaprezentowana na salonie w Genewie w marcu 1969 roku. Pininfarina podobnie jak projektant Berliny – Pietro Castagnero, skoncentrował się na zmianach przedniego i tylnego pasa, profil boczny samochodu pozostawiając bez większych zmian.

Nowy 2 litrowy silnik wyposażony w gaźnik zastąpił silnik 1,8 z wtryskiem paliwa, który nie był zbyt chwalony, a wręcz opisywano go że jest o wiele gorszy od gaźnikowych odpowiedników. Nowy silnik posiadał moc 114 KM przy 5400 obr/min.

W październiku 1969 roku po przejęciu kontroli nad Lancią przez Fiata produkcja Flavii została maksymalnie uproszczona. Skoncentrowano się tylko na produkcji wersji Berlina i Coupe z silnikami 2000. Inne silniki zostały wycofane na początku 1970 roku. Jednocześnie w opcji wprowadzono ponownie wtrysk mechaniczny Kugelfisher.

Kilka tygodni po prezentacji trzeciej serii Berliny w 1971 roku, zaprezentowano nową wersję coupe. Z zewnątrz różniła się tylko kilkoma drobiazgami jak przeniesionym znaczkiem z atrapy na maskę. Większe zmiany zaprezentowano w środku. Nowa 5 biegowa skrzynia na stałe zastąpiła 4 biegową. Ostatnie zmiany zostały wprowadzone w 1972 roku, w silniku zastosowano elektroniczny wtrysk Bosch D jetronic. Tak wyposażony silnik miał moc 125 KM przy 5800 obr/min oraz moment maksymalny 17,5 kgm przy 3700 obr/min. Przy wprowadzeniu nowego silnika zmieniono również nazwę modelu, teraz Lancia Flavia Coupe została nazwana Lancia 2000 HF.
Ogółem wyprodukowano 3897 egzemplarzy coupe pierwszej serii z silnikiem 1500, 11671 egzemplarzy z silnikiem 1800. Drugiej serii coupe powstało 4163 egzemplarzy. A ostatniej serii modelu 2000 powstało 1399 w wersji z silnikiem gaźnikowym i 1229 modelu HF.

Lancia Flavia 2000 Coupe

Obraz 1 z 15

fot. FIAT Auto



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • RSS
  • Facebook
Przeczytaj inne:
Stoisko Lancii na salonie w Genewie
Lancia na salonie w Genewie. Galeria zdjęć

Tegoroczny salon samochodowy w Genewie został już otwarty dla publiczności. Lancia na swoim stoisku wystawiła kilka nowości. Są to właściwie...

Lancia Voyager w testach Euro NCAP
Thema i Voyager w testach Euro NCAP

W październikowych testach zderzeniewych Euro NCAP przebadane zostały najnowsze modele Lancii. Lancia Thema otrzymała 5, a Lancia Voyager 4 gwiazdki.

Zamknij