Lancie na aukcji RM Auctions w Monaco

Lancie na aukcji RM Auctions w Monako

Już dziś na aukcji organizowanej w Monaco przez RM Auctions pójdą pod młotek trzy piękne modele Lancii. Wszystkie są bardzo rzadkimi egzemplarzami kolekcjonerskimi. Rozpoczęcie aukcji zaplanowano 10 maja na godzinę 18.00

Lancia Aurelia B24s Spider America z 1955 roku

Lancia Aurelia B24S Spider America 1955
Lancia Aurelia B24S Spider America 1955

No to na początek Lancia Aurelia B24S Spider America. Jest to jedna z 240 wyprodukowanych przez zakłady Pininfarina Lancii B24 w wersji Spider, specjalnie produkowanych na rynek północno-amerykański. Lancia Aurelia została wprowadzona do produkcji w 1950 roku, była pierwszym produkowanym po wojnie modelem Lancii. Jednocześnie jak to przystało na włoskiego producenta, była modelem rewolucyjnym. Po raz pierwszy zastosowano w niej sześciocylindrowy silnik w układzie widlastym. Dodatkowo połączony ze skrzynią biegów umieszczoną z tyłu samochodu, sprzężoną z tylnym mostem w układzie transaxle.

W 1954 roku Lancia razem ze studiem Pininfarina wprowadziła do produkcji model z otwartym nadwoziem. Była to przeznaczona głównie na rynek amerykański Lancia Aurelia B24S Spider America. Przez wielu miłośników ten model Lancii jest uważany za najpiękniejszy samochód w historii producenta z Turynu.

Egzemplarz wystawiony na sprzedaż wyprodukowano w 1955 roku i należał kiedyś do włoskiego profesora uniwersyteckiego Maurizio Pini. Od czerwca 2012 do czerwca 2013 roku Lancia Aurelia przeszła gruntowną restaurację w zakładzie prowadzonym przez znanego eksperta włoskiej marki – Francesco De Piero w Montrealu. Spider America został odnowiony do ostatniej śrubki, włączając w to skrzynię biegów i układ jezdny. Lancia Aurelia została wyposażona w oryginalny zestaw Nardi, w którego skład wchodził między innymi wałek rozrządu, poprawiający parametry silnika. Lancia Aurelia została wyposażona w silnik widlasty o sześciu cylindrach i pojemności 2,5 litra, którego moc wynosi 118 KM.

Cena jaka jest spodziewana na licytacji za ten egzemplarz Lancii Aurelii wynosi od €750 000 do €950 000. Więcej szczegółów tutaj: link

Lancia Flaminia Sport Zagato z 1959 roku

Lancia Flaminia Sport Zagato 1959
Lancia Flaminia Sport Zagato 1959

Drugi z wystawionych na aukcję samochodów to Lancia Flaminia Sport Zagato z 1959 roku. Trochę młodsza, ale równie piękna jak poprzednia i równie rzadka. Jest to jedna z 99 sztuk wyprodukowanych w pierwszej serii Lancii Flaminii, charakteryzujących się schowanymi za osłonami reflektorami. Samochód wyposażono w silnik V6 o pojemności 2,5 litra i mocy 119 KM. Układ napędowy był rozwinięciem koncepcji pochodzącej z Lancii Aurelii, czyli silnik z przodu, a skrzynia biegów zblokowana z tylnym mostem.

W 1955 roku Pininfarina na podwoziu pochodzącym od Lancii Aurelii, zaprojektowała koncepcyjny model Lancia Florida, który zaprezentowano oficjalnie rok później podczas salonu samochodowego w Turynie. Projekt tak się spodobał że został po poprawkach zaaprobowany do produkcji jako Lancia Flaminia, która miała zastąpić flagowy model Lancia Aurelia. Pierwotnie produkowana była jedynie limuzyna – Lancia Flaminia Berlina, oraz Coupe produkowane przez Pininfarinę.  Jednak trzy lata później zaprezentowano dwa sportowe modele zaprojektowane przez niezależnych producentów karoserii, Lancia Flaminia GT zaprojektowana przez studio Touring i Lancia Flaminia Sport zaprojektowana przez Zagato.

Wystawiona na sprzedaż Lancia Flaminia Sport Zagato w 2003 roku, przez poprzedniego właściciela, została poddana kompletnej renowacji w mającej bardzo dobre opinie firmie Carrozzeria Quality Cars w Padwie we Włoszech.

Cena spodziewana za wyprodukowaną przez Zagato Lancię Flaminię wynosi od €325 000 do €400 000. Więcej szczegółów tutaj: link

Lancia D50A z 1955 roku

Lancia D50 1955
Lancia D50 1955

Ostatnią i chyba najciekawszą Lancią która będzie licytowana, jest bolid Formuły 1 – Lancia D50. No może nie jest to oryginalny bolid wyprodukowany przez Lancię. Tak na prawdę jest to jedna z sześciu replik zbudowanych w latach 80-tych na podstawie dokładnych planów. Samochody zostały zbudowane pod bardzo dokładnym nadzorem Lancii przez zespół Guido Rosani i Luciano Basso. Rosani posiadał kompletną dokumentację: rysunki techniczne, wykresy z hamowni, dane techniczne, a nawet ręcznie pisane raporty z wyścigów. Zespół uzyskał również zgodę od muzeum Fiata i Lancii na rozmontowanie i dokładne zwymiarowanie oryginalnego bolidu wystawionego w muzeum. Na podstawie takiej dokumentacji, oraz z wykorzystaniem pięciu oryginalnych silników które również posiadał Rosani powstały repliki.

A jak wyglądała historia startów bolidu Lancia D50? Samochody zostały przygotowane przez nowo powstały zespół sportowy Lancii na sezon Grand Prix 1954 roku. Przygotowaniami kierował legendarny inżynier Vittorio Jano.  Jednak przed końcem sezonu nowemu zespołowi nie udało się zadebiutować. Po doskonałych wynikach w próbach, nadzieje na sukces wzrastały. Lancia D50 rozpoczęła starty w Formule 1 dopiero w sezonie 1955. Jednak pech prześladował zespół. Podczas Grand Prix Monaco 1955, Alberto Ascari startujący z pierwszej linii startowej, po spektakularnym wypadku wylądował w zatoce Monaco. Kierowcy prawie nic się nie stało i skończyło się na siniakach. Niestety cztery dni później Alberto Ascari zginął w wypadku, testując na torze Monza nowy model bolidu Ferrari. Po tym wydarzeniu kierownictwo Lancii  31 maja 1955 roku podjęło decyzję o wycofaniu zespołu z cyklu Grand Prix.

Sześć kompletnych Lancii D50, razem z zapasowymi silnikami i częściami zostały przekazane zespołowi Ferrari. Startując na jednym z bolidów Lancia D50, już w barwach zespołu Ferrari, Juan Manuel Fangio zdobył swój czwarty tytuł Mistrza Świata w sezonie 1956.

Cena spodziewana za replikę bolidu Lancia D50 wynosi od €800 000 do €900 000. Więcej szczegółów tutaj: link


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.