1908 Lancia Alpha

Podwozie Lancia Alfa

Lancia Alpha była pierwszym produkowanym modelem tej marki. Pierwsze testy drogowe zaczęto we wrześniu 1907 roku, a produkcję rozpoczeto w 1908 roku. Vincenzo Lancia zaprezentował swój samochód podczas targów motoryzacyjnych w Turynie ( Turin Motor Show) które odbywały się od 18 stycznia do 2 lutego 1908 roku. Był to double – phaeton zabudowany przez lokalnego wytwórcę nadwozi Locati i Torretta. Pierwotnie samochód nazywał się typ 51 (Tipo 51). Dopiero w 1919 roku Vincenzo Lancia zdecydował się nazywać swoje samochody literami alfabetu greckiego. Wtedy też przemianował wyprodukowane wcześniej samochody i tak pierwszy model został nazwany  Alfa 12 HP.

Samochód wyposażony był w 4 cylindrowy silnik rzędowy z wałkiem rozrządu w bloku silnika zaprojektowany przez inż. Rocca. Dysponował on mocą 28 koni mechanicznych przy około 1800 obrotów na minutę. Pojemność silnika wynosiła 2544 ccm. Silnik posiadał kilka innowacji, wałek rozrządu napędzał nie tylko zawory ale także magneto, pompę wody i pompę dozującą olej.

Vincenzo Lancia w trzecim prototypie jesienia 1907 roku

Gaźnik był zaprojektowany przez Lancię. Czterobiegowa skrzynia przekładniowa przekazywała napęd na koła tylne, zaprojektowano ją tak żeby była przykręcona bezpośrednio do silnika. Silnik i skrzynia były przykręcone bezpośrednio do bocznych ścianek lekkiego podwozia. Dla Lancii bardzo ważną sprawą było utrzymanie sztywności podwozia i zredukowanie wibracji. Samochód posiadał z przodu zawieszenie na wzdłużnych resorach półeliptycznych, tylna oś była również zawieszona na resorach ustawionych wzdłuż osi pojazdu, ale były to resory 3/4 – eliptyczne. Samochód ważący 700 kg mógł rozwijać prędkość maksymalną około 90 km/h.

Ogółem wyprodukowano 108 egzemplarzy jako podwozie do zabudowy, double – phaeton, luksusowe coupe, landaulet lub limuzyna. Latem 1908 roku została zastąpiona modelem Dialpha (18 HP) wyposażonym w sześciocylindrowy silnik o pojemności 3815 ccm i mocy 40 KM przy 1500 obr/min. Prędkość maksymalna samochodu z mocniejszym silnikiem wynosiła 110 km/h. Modelu Dialpha wyprodukowano 23 egzemplarze. W 1909 roku oba modele zastąpiła Beta.

Lancia Alpha Limousine 1908 Fot. Fiat Auto

Obraz 1 z 7

Lancia Alpha Limousine 1908 Fot. Fiat Auto



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • RSS
  • Facebook
Przeczytaj inne:
Lancia Aurelia Berlina B12
1950 Lancia Aurelia Berlina B10, B12, B21, B22

W pierwszych latach powojennych Lancia odbudowała swoja fabrykę w Turynie i rozpoczęła odbudowę swojej produkcji. Pierwszymi powojennymi modelami które zjechały...

Lancia Flaminia Spider Amalfi
1962 Lancia Flaminia Spider Amalfi

W 1962 roku zaprezentowano chyba najbardziej kanciastą Lancię w historii. Był to projekt cabrioletu Lancia Flaminia Amalfi. Projekt został zaprezentowany...

Zamknij