W pierwszej części wpisu o przypadających w tym roku okrągłych rocznicach Lancii skupiłem się na okresie przedwojennym. Jednak w okresie po drugiej wojnie światowej również przypadło kilka ważnych dat do odnotowania.
60 lat temu rozpoczęto produkcje modelu Lancia Appia
Po wojnie Lancia rozpoczęła budowę modeli przedwojennych i samochody te na pierwsze trudne lata musiały wystarczyć. Jednak po kilku latach oczekiwania klientów rosły i Aprilia, oraz Ardea nie były w stanie im sprostać. Po rozpoczęciu produkcji modelu Aurelia, przyszedł czas na zmianę jeśli chodzi o mniejszy model. Tak oto w kwietniu 1953 roku podczas salonu samochodowego w Turynie została zaprezentowana Lancia Appia. Podobnie jak było przed wojną w przypadku modeli Aprilia i Ardea, tak samo teraz Appia wyglądała jak mniejsza siostra Aurelii. Do napędu Appii tradycyjnie już dla Lancii posłużył silnik w układzie V4 o małym kącie rozchylenia cylindrów.
Głównym konkurentem małej Lancii na rynku włoskim był Fiat 1100, jednak różnica w cenie była dość duża (Fiat kosztował 975 000 lirów, a Lancia 1 331 500 lirów). Lancia za wyższą cenę oferowała nowocześniejsze rozwiązania i lepiej dopracowana technikę
Model Appia został wyprodukowany w liczbie 20023 egzemplarzy serii pierwszej, 22423 serii drugiej i 55576 serii trzeciej.
60 lat temu powstała Lancia D24
Praktycznie od początku istnienia firmy, Lancia była związana ze sportem motorowym. Po wojnie dział sportu zaprojektował kilka modeli mających nawiązać wyrównaną walkę z innymi europejskimi producentami.
W 1953 roku zaprezentowano samochód Lancia D24, który przeznaczony był do uczestnictwa w wyścigach długodystansowych. Pierwszym startem nowej wyścigówki był wyścig 1000 km Nurburgring. Jednak najważniejszym startem, a jednocześnie największym sukcesem był udział D24 w Meksykańskim wyścigu Carrera Panamericana w 1953 roku. Kierowcy startujący w barwach Lancii zajęli trzy pierwsze miejsca, nie dając żadnych szans konkurencji.
50 lat temu rozpoczęto produkcję modelu Fulvia
Po 10 latach produkcji zarząd firmy Lancia podjął decyzję o wprowadzeniu całkiem nowego modelu w segmencie najmniejszych pojazdów. Appia mimo stałego odmładzania była już samochodem lekko podstarzałym.
Nowy model, który pojawił się na rynku w 1963 roku dostał oznaczenie Fulvia. Projektantem tego samochodu był Piero Castagnero. Głównymi zmianami w stosunku do modelu Appia którego Fulvia była następczynią polegały na zmianie układu napędowego z tylnego na przedni. Lancia Fulvia otrzymała również hamulce tarczowe na wszystkich kołach i niezależne zawieszenie, co znacznie wpłynęło na poprawę prowadzenia. Silnik, mimo że również jak poprzednie oparty był na układzie V4, to różnił się znacznie od poprzedników. Największą zmianą było zastosowanie rozrządu typu DOHC.
C. D. N.