1978 Lancia Megagamma


Na salonie w Turynie w 1978 roku zaprezentowano koncepcyjny samochód Lancia Megagamma. Samochód stał się pierwowzorem dla produkowanych później przez innych producentów minivanów.

Model ten został zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro ze studia Italdesign. Zbudowano go na płycie podłogowej modelu Lancia Gamma, skracając ją z tyłu o 30 cm. Samochód urósł jednak wzwyż o 25 cm, dzięki czemu ilość miejsca we wnętrzu została mocno powiększona. Przednie i tylne fotele otrzymały elektryczną regulacje. Dodatkowo Lancia Megagamma została wyposażona w komputer informujący o najważniejszych funkcjach samochodu, z możliwością używania go jako kalkulatora.

Lancia Megagamma napędzana była silnikiem w układzie boxer pochodzącym z Lancii Gamma. Czterocylindrowy silnik SOHC o pojemności 2,5 litra rozwijał moc 140 KM przy 5400 obr/min i  moment obrotowy 209 Nm przy 3000 obr/min. Za zasilanie silnika odpowiadał wtrysk Bosch L-Jetronic.

Niestety prezes koncernu FIAT Umberto Agnelli nie widział przyszłości przed tym modelem i nie pozwolił na jego produkcję. Inni producenci jednak podjęli wyzwanie i rozpoczęli produkcję minivanów, pierwszy w 1981 pojawił się Nissan Praire, potem zaczęły się pojawiać inne modela takie jak Renault Espace, Dodge Caravan itd.

Po latach zapomnienia Lancia Megagamma pojawiła się w 2006 roku na wystawie w muzeum sztuki współczesnej w Rovento w północnych Włoszech w towarzystwie Renault Espace.

, ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.