Lancia Prisma Integrale EVO

Lancia Prisma Integrale EVO

Lancia Prisma Integrale EVO, takiego samochodu nigdy nie produkowano. Czy aby na pewno?

Oficjalnie z taśm montażowych fabryki Chivasso w Turynie zjeżdżała co prawda Lancia Prisma Integrale. Jednak w stosunku do jej utytułowanej siostry Delty Integrale, brakowało jej kilku elementów, głównie tych odpowiedzialnych za sportowe osiągi.

Lancia Prisma 4wd

Oba samochody były budowane na bliźniaczych płytach podłogowych. Więc skoro w połowie 1986 roku Lancia wprowadziła model Delta 4wd z napędem na 4 koła, to nie było wielkim problemem żeby zaadoptować jej płytę podłogową również do Prismy. Tak więc powstała Lancia Prisma 4wd. Jako topowa wersja modelu Prisma otrzymała oprócz napędu na wszystkie koła również najmocniejszy silnik. Jednak Lancia Prisma nie miała być z założenia samochodem sportowym, tylko średniej wielkości limuzyną. Silnik takiego samochodu powinien mieć dużą pojemność, ale turbodoładowanie nie było już mu potrzebne. W rezultacie Lancia Prisma 4wd otrzymała silnik o pojemności 2 litrów i mocy 115 KM przy 5400 obr/min. Jedynym egzemplarzem fabrycznie wyposażonym w silnik turbodoładowany, był samochód którym jeździł Gianni Agnelli – właściciel koncernu Fiat. Został on zbudowany specjalnie dla niego przez firmę Abarth.

Integrale

Rok po wprowadzeniu modeli 4wd przyszedł czas na zmiany konstrukcyjne. Głównym motorem tych zmian było zdobycie pierwszego tytułu mistrza świata konstruktorów przez zespół rajdowy Lancii. Chcąc utrzymać przewagę technologiczną trzeba było modyfikować samochód który nie dał żadnych szans konkurencji na trasach rajdowych. Zmieniono nazwy obu modeli z napędem na 4 koła, zamiast 4wd samochody nazywały się Lancia Delta Integrale, oraz Lancia Prisma Integrale. Jednak główne zmiany dotyczyły tylko samochodów startujących w rajdach, czyli modelu Delta Integrale. Wtedy to Delta otrzymała charakterystyczne poszerzenia błotników, mające pomieścić szersze koła, które miały dodatkowo poszerzony rozstaw.

W samochodzie Lancia Prisma zrezygnowano z tych modyfikacji. W końcu Lancia Prisma Integrale nie miała startować w rajdach, tylko miała być statycznym, rodzinnym sedanem. Owszem z lekkim pazurem, ale nadal miał to być samochód rodzinny z przyzwoitym, w miarę mocnym silnikiem. Lancia Prisma Integrale różniła się od Delty nie tylko brakiem turbosprężarki w silniku. Również układ przeniesienia napędu różnił się. W Prismie w przeciwieństwie do Delty można było uruchomić blokadę tylnego mechanizmu różnicowego przyciskiem na desce rozdzielczej.

Lancia Prisma Integrale

Marketingowcy Lancii pierwotnie stawiali na Prismę 4wd/Integrale i wierzyli że będzie ona modelem wiodącym w sprzedaży. Plany mówiły że na każde 70 egzemplarzy czteronapędowej Prismy będzie sprzedawanych 30 egzemplarzy modelu Delta Integrale. Jednak jak to w życiu bywa, nie wszystko można przewidzieć lub wyliczyć. Po olbrzymich sukcesach sportowych klienci chcący kupić mocny samochód, wybierali się
do salonu Lancii i wybierali nie Prismę Integrale, lecz znaną z tras rajdowych Lancię Deltę Integrale. W rezultacie stosunek sprzedaży obu modeli wyglądał tak że na każde 95 sprzedanych Delt przypadało tylko 5 egzemplarzy modelu Lancia Prisma Integrale. Całościowa sprzedaż samochodu Lancia Prisma z napędem na 4 koła zamknęła się liczbą 4522 egzemplarze.

Lancia Prisma Integrale Evoluzione

No więc skąd się wzięła Lancia Prisma Integrale EVO? Jest to efekt wielu lat ciężkiej pracy, szukania części, kompletowania wyposażenia. Samochód wyjechał z fabryki jako oryginalna Lancia Prisma Integrale. Jednak Bartek, autor tego projektu postanowił to zmienić. Jak mówi: “Zawsze bardzo podobały mi się mocne sportowe sedany jak Impreza czy Lancer, w stajni aut z Turynu -jak dla mnie- zabrakło właśnie takiego pojazdu.”

Dla Bartka nie wystarczyło wrzucić silnika z turbosprężarką do nadwozia od Prismy. Samochód musiał zostać wykonany perfekcyjnie. Jako że pod ręką nie było silnika Lancii, pod maska wylądował silnik 2,0 Turbo 8v pochodzący od Alfy Romeo 164. Skrzynia biegów oraz centralny mechanizm różnicowy pozostały oryginalne od Prismy. Na tylną oś powędrował za to mechanizm różnicowy typu Torsen. Żeby skutecznie zatrzymać o wiele mocniejszy pojazd, Bartek zainstalował czterotłoczkowe zaciski hamulcowe Brembo. Również zawieszenie samochodu zostało zmodyfikowane.

Lancia Prisma Integrale EVO przeszła przede wszystkim duże zmiany w wyglądzie zewnętrznym. Zarówno przednie, jak i tylne błotniki otrzymały poszerzenia pochodzące od oryginalnej Lancii Delty Integrale EVO. Oczywiście w przypadku nadwozia typu sedan wiązało się to z bardzo dużymi przeróbkami całego tyłu. O ile drzwi z poszerzeniami z Delty pasowały, to błotniki trzeba było mocno przerabiać. Podobnie tylny zderzak który trzeba było właściwie zrobić od podstaw. Malowanie nadwozia nawiązuje do samochodu Lancia Delta Integrale EVO Finale Edizione, będącego hołdem dla sukcesów sportowych zdobytych przez samochód Lancia Fulvia Coupe.

Rezultat jest taki że powstał samochód jedyny w swoim rodzaju i jest to prawdopodobnie jedyna na świecie Lancia Prisma Integrale EVO. Na żywo będzie można ją zobaczyć w Warszawie w najbliższy weekend (17-18.05), podczas targów Autonostalgia na stoisku “Lancia Klub Polska“. Wystawiony będzie również silnik 2.0 16v Turbo wraz z układem napędowym, który docelowo zostanie zainstalowany w tym samochodzie.

Więcej o tym samochodzie i silniku można poczytać na stronie Bartka www.deltaintegrale.com.pl

Foto: WR7



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • RSS
  • Facebook
Przeczytaj inne:
Lancia Aprilia Lombardi
Lancia Aprilia Lombardi “Woody” 1948

W 1948 roku powstała jedna z wielu nietypowych Lancii Aprilia. Na zamówienie Marchese Antinori, bogacza z Firenze, firma założona rok...

Lancia Flaminia Berlina
1957 Lancia Flaminia Berlina

Lancia Flaminia Berlina została zaprezentowana światu na salonie motoryzacyjnym w Genewie w 1957 roku. Model ten miał zastąpić produkowaną od...

Zamknij