Vincenzo Lancia

Vincenzo Lancia

Vincenzo Lancia ur. 24 sierpnia 1881 w Fobello, zm. 15 Lutego 1937 w Turynie. Urodził się jako czwarte i ostatnie dziecko w bogatej rodzinie, jego ojciec Giuseppe był przedsiębiorcą w branży spożywczej. Jego firma zajmowała się produkcją puszek z żywnością.

Rodzina widziała młodego Vincenzo w roli adwokata, jednak on niezbyt garnął się do nauki. Ojciec przeniósł go więc do szkoły dla księgowych i umieszczono w internacie. Jednak tutaj także Censin (jak nazywano go w domu) również nie zagrzał miejsca.

Zamiast w szkole młody Vincenzo wolał przebywać w warsztacie którego  właścicielem był Giovanni Ceirano. Warsztat ten zajmował się produkcją rowerów, a następnie samochodów marki Welleyes. Ojciec Vincenzo nie pochwalał zainteresowań syna ale pozwolił by ten w 1898 roku rozpoczął tam pracę, teoretycznie był zatrudniony na stanowisku księgowego, ale faktycznie swój czas poświęcał poznawaniu budowy silników. W tym samym roku Ceirano podejmuje decyzję o powstaniu prototypu samochodu, którego projektantem zostaje inż. Aristide Faccioli. Czteroosobowy samochód napędzany dwucylindrowym silnikiem o pojemności 679 ccm oficjalnie zostaje zaprezentowany w 1899 roku. Wygrywa wtedy uliczny wyścig w Turynie osiągając średnią prędkość około 30 km/h.

Po tym sukcesie Fiat zainteresował się małą wytwórnią samochodów, a następnie ją kupił. 18 letni Vincenzo tym sposobem został pracownikiem Fiata na stanowisku księgowego. Jednak nie był on zainteresowany dalszą pracą w tym charakterze, napisał więc list do nowego pracodawcy z prośbą o zmianę jego zatrudnienia na stanowisko kierowcy testowego. W 1900 roku Fiat zdecydował się że będzie prezentował swoje samochody wystawiając je w wyścigach, Vincenzo będący ich nowym kierowcą testowym wystartował w swoim pierwszym wyścigu który wygrał na samochodzie o mocy 6 KM. Rok później Vincenzo został głównym inspektorem i kierowcą testowym fabryki mimo że nie miał faktycznie żadnego wykształcenia inżynieryjnego. Jednak producent bardzo cenił jego uwagi i działał on w zespole razem z konstruktorami przy tworzeniu nowych modeli.

Vincenzo Lancia podczas wyścigu Targa Florio 1908

Vincenzo Lancia podczas wyścigu Targa Florio w 1908

W 1902 roku wygrywa na Fiacie 24HP swoją klasę w wyścigu górskim Sassi – Superga, a następnie całą klasyfikację w wyścigu górskim Susa – Moncenisio. W 1904 na Fiacie 75HP dojeżdża na szóstym miejscu w pucharze Gordona Bennetta. W tym samym roku i na tym samym samochodzie wyrywa Coppa Florio. W 1905 podczas pucharu Gordona Bennetta Lancia prowadził przez trzy okrążenia jadąc swoim Fiatem 110HP, oraz ustanawiając rekord okrążenia ze średnią prędkością 91,5 km/h, niestety kamień przebił chłodnicę w jego samochodzie i po wycieku wody musiał się wycofać mając w tym momencie przewagę 16 minut nad następnym zawodnikiem. Vincenzo jeździł ostro, na granicy wytrzymałości aut którymi kierował, podczas pucharu Vanderbilta w 1905 roku prowadził w wyścigu mając przewagę 15 minut zatrzymał się na tankowanie samochodu, jednak wyjeżdżając po zakończeniu tej operacji zderzył się z jednym z wolniejszych samochodów. Mimo straty 40 minut, które były potrzebne na naprawę samochodu nie porzucił myśli o zwycięstwie, ostatecznie przyjechał na czwartym miejscu osiągając najlepszy czas okrążenia. Ostatnim wyścigiem w którym Lancia występował w samochodach Fiat był Giro di Bologna we wrześniu  1908 roku gdzie był piąty, ale osiągnął najlepszy czas okrążenia.

Vincenzo Lancia w modelu Gamma w którym wystartował po raz ostatni w maju 1910

Są znane tylko dwa przypadki kiedy Vincenzo Lancia startował na samochodach swojej produkcji w wyścigach. Pierwszy w kwietniu 1908 na modelu Alpha w wyścigu Padwa – Bovolenta, drugi i ostatni w 1910 roku na modelu Gamma w Modenie, gdzie wygrał w swojej klasie. Po tym starcie całkowicie wycofał się ze sportu, jak również nigdy już za jego życia nie Lancia nie wystawiała oficjalnie samochodów do startów.

W 1922 mimo wycofania się ze sportu udziela swojego poparcia dla budowy toru wyścigowego “Autodromo Nazionale Monza” gdzie uczestniczy w wmurowaniu kamienia węgielnego.

W tym samym roku bierze ślub z Adele Miglietti, swoją sekretarką. Mają razem trójkę dzieci: Anna Maria, Gianni i Eleonora.

Vincenzo zmarł nagle na atak serca 15 lutego 1937 roku.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • RSS
  • Facebook
Przeczytaj inne:
Lancia Thesis
2001 Lancia Thesis

Lancia Thesis – luksusowy samochód marki Lancia produkowany w latach 2001-2009. Zastąpił on model Lancia Kappa. Podobnie jak poprzedni model...

1963 Lancia Flaminia Coupe Speciale
1963 Lancia Flaminia Coupe Speciale

Produkcje modelu Lancia Flaminia rozpoczęto w 1957 roku. Samochód stał się flagowym modelem włoskiego producenta, zastępując na tym miejscu Lancie...

Zamknij