1952 Lancia Aurelia B53 Coupe Allemano

Lancia Aurelia B53 Allemano

W 1952 roku Lancia od dwóch lat produkowała model Aurelia w wersji podstawowej, czyli model B10/B21. Jednak firma cały czas szukała rozwiązania dla klientów mających trochę inne podejście do tematu posiadania samochodu, klientów chcących trochę indywidualności.

Od początku swojej działalności firma założona przez Vincenzo Lancia korzystała z usług firm karoseryjnych, sama produkując podwozia. Dzięki temu w okresie przedwojennym Lancie, jak i inne luksusowe samochody wywodzące się z Włoch często powstawały w pojedynczych egzemplarzach. Po wojnie, dzięki popularyzacji motoryzacji i wzrostowi produkcji samochodów, producenci odchodzili od takiego profilu produkcji. Coraz więcej samochodów produkowano w ilościach masowych. Również Lancia, mimo bogatych tradycji, odchodziła od produkcji podwozi do zabudowy indywidualnej. Jednak w pierwszej połowie lat 50-tych Lancia wypuściła serię 86 podwozi przeznaczonych do zabudowy noszących symbol fabryczny B53.

W 1952 roku nie produkowano jeszcze seryjnie samochodu Lancia Aurelia w wersji z nadwoziem coupe. Jedno z podwozi Lancii Aurelii B53 o numerze seryjnym 1008 trafiło do firmy karoseryjnej Allemano, z która w tym czasie współpracował Govanni Michelotti. Urodzony w Turynie w 1921 roku Michelotti w tym czasie współpracował z wieloma firmami produkującymi karoserie, m.in. Vignale, Bertone i Ghia. Lancia Aurelia Coupe sygnowana przez biuro Allemano miała powstać jako samochód wystawowy na targi motoryzacyjne w Turynie odbywające się w roku 1953. Nadwozie samochodu pokazowego zostało wykonane ręcznie przez rzemieślników zatrudnionych w firmie Allemano. Michelotti zaprojektował nowoczesne i jednocześnie bardzo luksusowe coupe. Nadwozie zostało częściowo wykonane z aluminium (maska oraz drzwi), co w latach 50-tych stanowiło nie lada wyzwanie dla producenta. Pierwszym elementem który rzuca się w oczy z przodu są dodatkowe wloty powietrza umieszczone pod maską. Dzięki rozstawowi osi wynoszącemu 265 cm można było zadbać o sporą ilość miejsca w środku. Głównie zyskali na tym podróżujący na przednich fotelach, kosztem pasażerów tylnych siedzeń, ale przecież coupe buduje się głównie dla dwojga. Wnętrze Aurelii wykończono nie żałując skóry, chromów i drewna.

Lancia Aurelia Coupe Allemano została wyposażona w standardowy silnik sześciocylindrowy w układzie widlastym o pojemności 1991 ccm i mocy 80 KM. Napęd przenoszony był na koła tylne przy pomocy czterobiegowej skrzyni manualnej. Tak jak inne Aurelie, samochód ten wyposażony był w hamulce bębnowe przy wszystkich czterech niezależnie zawieszonych kołach.

Lancia Aurelia B53 Coupe zbudowana przez Allemano została sprzedana przez dom aukcyjny RM Auctions dwukrotnie. Pierwszy raz w Londynie w 2009 roku za sumę 63 250 funtów, następnie rok później podczas aukcji Sporting Classics of Monaco za sumę 100 800 euro.

źródło: RM Auctions



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • RSS
  • Facebook
Przeczytaj inne:
Lancia Astura Mille Miglia
1939 Lancia Astura Mille Miglia

Lancia Astura Spider Mille Miglia powstała w 1939 roku. Nadwozie samochodu zostało zbudowane przez firmę karoseryjną Carrozzeria Colli, dla stajni...

Lancia Appia, Lancia Fulvia, Lancia D24
Ważne rocznice Lancii cz.2

W pierwszej części wpisu o przypadających w tym roku okrągłych rocznicach Lancii skupiłem się na okresie przedwojennym. Jednak w okresie...

Zamknij