1952 Lancia Aurelia B53 Coupe Allemano

Lancia Aurelia B53 Allemano

W 1952 roku Lancia od dwóch lat produkowała model Aurelia w wersji podstawowej, czyli model B10/B21. Jednak firma cały czas szukała rozwiązania dla klientów mających trochę inne podejście do tematu posiadania samochodu, klientów chcących trochę indywidualności.

Od początku swojej działalności firma założona przez Vincenzo Lancia korzystała z usług firm karoseryjnych, sama produkując podwozia. Dzięki temu w okresie przedwojennym Lancie, jak i inne luksusowe samochody wywodzące się z Włoch często powstawały w pojedynczych egzemplarzach. Po wojnie, dzięki popularyzacji motoryzacji i wzrostowi produkcji samochodów, producenci odchodzili od takiego profilu produkcji. Coraz więcej samochodów produkowano w ilościach masowych. Również Lancia, mimo bogatych tradycji, odchodziła od produkcji podwozi do zabudowy indywidualnej. Jednak w pierwszej połowie lat 50-tych Lancia wypuściła serię 86 podwozi przeznaczonych do zabudowy noszących symbol fabryczny B53.

W 1952 roku nie produkowano jeszcze seryjnie samochodu Lancia Aurelia w wersji z nadwoziem coupe. Jedno z podwozi Lancii Aurelii B53 o numerze seryjnym 1008 trafiło do firmy karoseryjnej Allemano, z która w tym czasie współpracował Govanni Michelotti. Urodzony w Turynie w 1921 roku Michelotti w tym czasie współpracował z wieloma firmami produkującymi karoserie, m.in. Vignale, Bertone i Ghia. Lancia Aurelia Coupe sygnowana przez biuro Allemano miała powstać jako samochód wystawowy na targi motoryzacyjne w Turynie odbywające się w roku 1953. Nadwozie samochodu pokazowego zostało wykonane ręcznie przez rzemieślników zatrudnionych w firmie Allemano. Michelotti zaprojektował nowoczesne i jednocześnie bardzo luksusowe coupe. Nadwozie zostało częściowo wykonane z aluminium (maska oraz drzwi), co w latach 50-tych stanowiło nie lada wyzwanie dla producenta. Pierwszym elementem który rzuca się w oczy z przodu są dodatkowe wloty powietrza umieszczone pod maską. Dzięki rozstawowi osi wynoszącemu 265 cm można było zadbać o sporą ilość miejsca w środku. Głównie zyskali na tym podróżujący na przednich fotelach, kosztem pasażerów tylnych siedzeń, ale przecież coupe buduje się głównie dla dwojga. Wnętrze Aurelii wykończono nie żałując skóry, chromów i drewna.

Lancia Aurelia Coupe Allemano została wyposażona w standardowy silnik sześciocylindrowy w układzie widlastym o pojemności 1991 ccm i mocy 80 KM. Napęd przenoszony był na koła tylne przy pomocy czterobiegowej skrzyni manualnej. Tak jak inne Aurelie, samochód ten wyposażony był w hamulce bębnowe przy wszystkich czterech niezależnie zawieszonych kołach.

Lancia Aurelia B53 Coupe zbudowana przez Allemano została sprzedana przez dom aukcyjny RM Auctions dwukrotnie. Pierwszy raz w Londynie w 2009 roku za sumę 63 250 funtów, następnie rok później podczas aukcji Sporting Classics of Monaco za sumę 100 800 euro.

źródło: RM Auctions



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • RSS
  • Facebook
Przeczytaj inne:
Lancia Aprilia Barchetta Corsa
1946 Lancia Aprilia Pagani Barchetta Corsa

Przed druga wojna światową wiele egzemplarzy samochodu Lancia Aprilia zostało przebudowanych przez niezależne firmy karoseryjne takie jak Pininfarina, Touring lub...

Projekty znaków firmowych Lancii
Lancia ma już 106 lat!!!

Marka Lancia powstała dokładnie 106 lat temu. 29 listopada 1906 roku dwóch młodych przedsiębiorców Vincenzo Lancia i Claudio Fogolin w...

Zamknij