1952 Lancia Aurelia B52 Vignale


Lata 50-te, to złoty okres dla rozwoju designu samochodowego. Wielu producentów samochodów zdążyło pozbierać się po zniszczeniach wojennych, oraz przestawić produkcję z militarnej na cywilną. Również firmy zajmujące się budowaniem karoserii na zamówienie zaczęły działać z pełnym rozmachem.

Carrozzeria Alfredo Vignale

Nie wszystkie firmy karoseryjne działały przed wojną. Również po jej zakończeniu powstawały nowe. Jedną z takich firm jest studio założone w Turynie przez urodzonego w 1913 roku Alfredo Vignale.
Firma rozpoczęła działalność w 1948 roku od przeróbek małych modeli Fiata, które za względu na cenę i dostępność były najlepszym wyborem dla nowopowstałej firmy. Po dobrym przyjęciu przeróbek Fiata 500 Topolino, czy Fiata 1100, przyszedł czas na pracę dla innych włoskich producentów samochodów, takich jak Cisitalia, Alfa Romeo, Ferrari, Maserati czy Lancia.
W momencie kiedy w 1950 roku na rynku pojawiła się nowa Lancia Aurelia, studio Vignale już zyskało uznanie wśród klientów. Naturalnym więc było że będzie to również wspaniały model bazowy dla nowych projektów. Tymbardziej że wtedy Alfredo Vignale współpracował już z wspaniałym młodym designerem Giovanni Michelotti.

Lancia Aurelia B52 Vignale – Giovanni Michelotti

Zdjęcie 23 z 25

Lancia Aurelia B52 Vignale

Lancia prezentując w 1950 roku nowy model Aurelii, równolegle zaprezentowała podwozie przygotowane do zabudowy przez firmy karoseryjne, których sporo działało w tym czasie we Włoszech. Podwozie to wyposażono, podobnie jak pierwsze egzemplarze Aurelii, w silnik o pojemności 1,8 litra. Kiedy w rok później zaprezentowano Aurelię wyposażoną w silnik o pojemności zwiększonej do 2 litrów, kwestią czasu było tylko jak szybko nowy silnik pojawi się w podwoziach do zabudowy. Jako że podwozia pierwszej serii B50-B51 zostały wykonane w dość znacznej ilości 584 sztuk, na prezentację ich następcy z silnikiem o pojemności 2 litrów trzeba było poczekać do 1952 roku. Wtedy pojawiły się podwozia o oznaczeniu B52 oraz B53. Podwozia o oznaczeniu B52 powstały w ilości 98, a B53 – 86 egzemplarzy. Duża większość, prawdopodobnie około 100 trafiło do studia Pininfarina, natomiast z pozostałej ilości około 50 egzemplarzy trafiło do firmy Vignale.
Lancia Aurelia B52 Vignale prezentowana na zdjęciach posiada podwozie o numerze 1072 i jest jednym z 11 egzemplarzy Aurelii Coupe zbudowanych przez Vignale w 4 zupełnie różnych seriach. Samochód ten został zaprezentowany podczas salonu samochodowego w Turynie w 1952 roku, na którym równolegle zostało zaprezentowanych 50 różnych modeli zaprojektowanych przez wspaniałego designera którym był Giovanni Michelotti.

Maestro Giovanni Michelotti

Kim był Giovanni Michelotti? Urodził się w 1921 roku we włoskiej kolebce przemysłu motoryzacyjnego – Turynie. Jeszcze przed wybuchem wojny, mając zaledwie 15 lat w 1936 roku, rozpoczął swoją przygodę z projektowaniem samochodów w studiu Pininfarina. Po wojnie współpracował z różnymi studiami projektowymi: Vignale, Allemano, by w 1959 otworzyć własne studio projektowe. Podczas swojej kariery stworzył ponad 1200 różnych projektów samochodów, budowanych przez producentów w całej europie. Warto wspomnieć chociaż o kilku najważniejszych jak: pierwszy model Ferrari 166, kilka innych modeli Ferrari, kilka modeli Maserati, samochody Triumph – Herald, Spitfire, GT6, TR4, Stag, Dolomite, samochody BMW 700, oraz serię BMW Neue Klasse, Alpine A106, A108 i A110. Giovanni Michelotti projektował również wiele modeli Lancii, które były produkowane przez Vignale oraz Allemano, a były to modele Aprilia, Appia, Aurelia oraz Flavia. Zmarł w 1980 roku.

źródło  zdjęć: History of Cars

, , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.