Na targach motoryzacyjnych w Genewie Lancia zaprezentowała wreszcie nową flagowa limuzynę, model Thema. Nazwa nawiązuje do modelu produkowanego od 1984 roku na wspólnej płycie podłogowej z Fiatem Croma, Saabem 9000 i Alfa Romeo 164.
Nowa Lancia Thema, tak jak poprzedniczka, również dzieli podzespoły z innym samochodem. Tym razem nie jest to produkt europejski, a prawie całkowicie amerykański Chrysler 300. Prawie, dlatego że płyta podłogowa Chryslera z kolei bazuje na płycie poprzedniego Mercedesa klasy E (W210). Z tej plątaniny wyszedł produkt niemiecko-amerykańsko-włoski. Z czego włoskie są tylko silniki wysokoprężne i znaczek Lancii.
Ale nie można nowej Lancii tylko krytykować, w końcu jest to jeden z modeli który ma pomóc w uratowaniu firmy z dołka i poprawić wizerunek , lekko nadszarpnięty przez kontrowersyjny i słabo się sprzedający model Thesis. Nowa Lancia Thema, w odróżnieniu od poprzednich flagowych modeli marki (Thesis, Kappa, Thema, Gamma) ma napęd na koła tylne. Pewnie stąd na spocie reklamowym nawiązanie do samochodu Lancia Flaminia, czyli ostatniej limuzyny z napędem na tył.
Nowa Lancia Thema ma 5084 mm długości, 1507 mm wysokości i 1891 mm szerokości, czyli urosła w porównaniu do Thesis we wszystkich parametrach (4888 / 1470 / 1830). Najwięcej nowy model zyskał na długości, bo aż 20 cm i co najważniejsze dla komfortu pasażerów wielkość ta została dodana pomiędzy osiami, gdzie dodano 25 cm (Thema 3051 mm – Thesis 2803 mm).
Thema jak przystało na limuzynę ma głównie oferować pasażerom komfort połączony z dynamiką. Dlatego we wnętrzu znajdziemy m.in tablicę rozdzielczą obitą skórą sygnowaną przez Poltrona Frau®, podgrzewane skórzane siedzenia ze skóry typu Nappa, czy drewniane wstawki na konsoli, drzwiach i kierownicy. Dla podkreślenia komfortu wewnątrz ma panować całkowita cisza dzięki podwójnemu wytłumieniu podłogi specjalnymi panelami, oraz specjalnymi szybami z laminowanego szkła.
Dynamikę w Lancii Thema mają zapewnić trzy silniki. Pierwszy to benzynowa jednostka typu Pentastar V6, pochodząca od Chryslera. Przy pojemności 3,6 litra osiąga 292 KM przy 6400 obr/min, oraz moment obrotowy 353 Nm przy 4400 obr./min. Z silnikiem benzynowym, jako przeniesienie napędu ma współpracować ośmiobiegowa skrzynia automatyczna. Samochód z tym napędem ma osiągać 230 km/h i przyspieszać 0-100 km/h w 6,4 sekundy, a to przy średnim zużyciu paliwa 8,3 l/100 km.
Dwa pozostałe silniki to 3 litrowe diesle produkowane przez włoska firmę VM. Silniki będą produkowane w dwóch wariantach o mocy 190 KM i 224 KM. Moment maksymalny tych silników wynosi 540 Nm przy 1600-2800 obr./min. Silniki wysokoprężne będą współpracowały również ze skrzynią automatyczną, ale o pięciu przełożeniach. Z tymi silnikami Lancia Thema również będzie osiągać 230 km/h. Przyspieszenie 0-100 km/h będzie trochę słabsze niż w przy silniku benzynowym i wynosić będzie 7,4 sekundy.
Nowa Lancia Thema we wnętrzu będzie naszpikowana elektronicznymi nowinkami. Pasażerowie będą mogli w wygodny sposób podczas jazdy korzystać z internetu, sterować dwustrefową klimatyzacją, jak również ustawiać własne spersonalizowane funkcje, a wszystko na dotykowy wyświetlaczu systemu Uconnect® Touch o przekątnej 8,4 cala. Dodatkowo w wersji wyposażenia Platinum, Lancia Thema będzie standardowo wyposażona w nawigację Garmin z dostępem do serwisów informacyjnych o ruchu drogowym (ciekawe czy będą wreszcie mapy Polski?), oraz zestaw audio Premium składający się z dziewięciu głośników i subwoofera o mocy 506W.
Thema ma być również samochodem bardzo bezpiecznym. Producent deklaruje 70 nowoczesnych rozwiązań związanych z bezpieczeństwem aktywnym i biernym. Seryjnie Lancia Thema wyposażona będzie w reflektory Xenon SmartbeamTM, które automatycznie przystosowują się do natężenia światła w otoczeniu. Znajdziemy również kilka innych ciekawych rozwiązań jak aktywny tempomat, który po zbliżeniu do samochodu jadącego przed nami sam zwolni, automatycznie zachowując ustawioną wcześniej odległość, a jak będzie taka potrzeba to również rozpocznie automatycznie hamowanie. Adaptive Cruise Control (ACC) ma również dbać o niższe zużycie paliwa. Dodatkową funkcją jest Forward Collision Warning (FCS), czyli alarm uprzedzający kierowcę o możliwości kolizji.
Kolejnym przydatnym urządzeniem jest wizualny wskaźnik umieszczony na lusterku zewnętrznym, pokazujący że w obrębie martwego pola może znajdować się inny samochód. Po włączeniu kierunkowskazu alarm wizualny i dźwiękowy uprzedza kierowcę, żeby dokładniej sprawdził czy może zmienić pas.
Lancia Thema dodatkowo wyposażona jest w kamerę cofania wyświetlającą obraz na monitorze na konsoli środkowej.
Podsumowując. Miejmy nadzieję że nowa Lancia Thema pomoże ostatecznie odbudować wizerunek marki, mimo swojego amerykańskiego pochodzenia, a kolejne modele będą bardziej włoskie. Oby Chrysler nie przybił gwoździa do trumny marki z taką tradycją. Poprzednia operacja ratowania Chryslera przez Mercedesa nie wypadła najlepiej dla tego drugiego. Poczekamy, zobaczymy.