1913 Lancia Theta

Lancia Theta

Lancia Theta była pierwszym z przełomowych modeli Lancii. Samochód który powstał w 1913 roku, pierwotnie oznaczony jako 35 HP został następcą modelu Epsilon. Vincenzo Lancia przy projektowaniu nowego modelu postawił za swój cel wprowadzenie innowacji ułatwiających życie kierowcy. Theta została publicznie pokazana jako niezabudowane podwozie na Olympia Motor Show w Londynie w listopadzie 1913 roku.

Theta była pierwszym europejskim samochodem wyposażonym w elektryczny rozrusznik, korba będąca do tej pory nieodłącznym wyposażeniem każdego samochodu wylądowała w skrzynce z narzędziami. Dzięki rozwinięciu instalacji elektrycznej samochód również po raz pierwszy w europie otrzymał pełne elektryczne oświetlenie i to nie tylko reflektory przednie, ale również oświetlenie tylne oraz oświetlenie zegarów w kabinie.

Lancia Theta Podwozie

Nowością były również koła zastosowane w tym samochodzie, po raz pierwszy zostały one wykonane z tłoczonej blachy, lub stalowych szprych, a nie jak do tej pory drewniane. Zawieszenie samochodu opierało się na półeliptycznych resorach, które można było zobaczyć po raz pierwszy w modelu Alpha Corsa z 1908 roku.

Silnik w który wyposażono samochód Lancia Theta miał pojemność 4940 ccm i osiągał moc 70 KM przy 2200 obr/min. Zbudowany był w postaci czterocylindrowego czterosuwowego monobloku z bocznie umieszczonymi zaworami, oraz ze zdejmowaną głowicą. Zasilany był przez opatentowany przez Lancię trójdrożny gaźnik. Zapłon realizowany był przez magneto produkcji Boscha. Silnik ten był w stanie rozpędzić Lancię Theta do prędkości około 120 km/h.

Silnik samochodu Lancia Theta

Theta wyposażona była w czterobiegową skrzynię biegów z dodatkowym biegiem wstecznym. Napęd do skrzyni przekazywany był poprzez suche 9 płytkowe sprzęgło. Hamowanie odbywało się jednym z dwóch hamulców, ręcznym obsługiwanym dźwignią i działającym na bębny umieszczone przy tylnych kołach, lub nożnym który przy pomocy mechanizmu z łańcuchem hamował bęben umieszczony na wale napędowym.

Z ciekawych rozwiązań które znalazły się jeszcze w modelu Lancia Theta można wymienić elektryczny klakson umieszczony pod maską silnika. Można było również przy niewielkim wysiłku w ograniczonym zakresie regulować kąt położenia kolumny kierowniczej. Niezabudowane podwozie ważyło 1036 kg.

Lancia Theta rysunek podwozia

Dzięki dużej niezawodności producent w 1913 roku oferował 12 miesięczną gwarancje na nowy samochód, a amerykański importer Thomas Evarts Adams od 1917 poszedł dalej i proponował klientom pełna trzyletnia gwarancję.

Do roku 1918 wyprodukowano 1696 podwozi modelu Lancia Theta, wszystkie było przygotowane do zabudowy przez firmy karoseryjne. W tamtych latach firma Lancia nie oferowała jeszcze gotowych nadwozi.

Lancia Theta

Zdjęcie 3 z 24

źródła: www.conceptcarz.com, www.pekingparis.ru, Lancia 70 Years of Trailblazing


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.