Ważne rocznice Lancii cz.3

Lancia 037, Lancia Delta, Lancia Ypsilon

Dziś trzecia i ostatnia część ważnych rocznic firmy Lancia przypadających w tym roku. Wszystkie te rocznice przypadły już za czasów kiedy właścicielem firmy był koncern FIAT.

40 lat temu zaprezentowano model Lancia Beta Coupe

Lancia Beta Coupe
Lancia Beta Coupe

W 1973 roku, czyli rok po premierze modelu Beta, zaprezentowano nową wersję nadwozia, dwudrzwiowe coupe. Nowy model zbudowany był na skróconej płycie podłogowej modelu Berlina, jednak nadwozie różniło się znacznie, nie tylko bryłą nadwozia, ale również całkiem innym przodem i tyłem. Zmieniono także całkowicie wnętrze. Lancia Beta Coupe dzięki wspaniałym silnikom DOHC których konstruktorem był Aurelio Lampredi odnosiła również sukcesy w sporcie motorowym, gdzie stawała u boku słynnej Lancii Stratos. Niestety bardzo dużym cieniem na wszystkich modelach Lancii produkowanym w latach 70-tych była słaba jakość blach, które ulegały bardzo szybkiej korozji. Model Beta była chyba najbardziej znanym przykładem tej słabości, a najgłośniejszym przypadkiem był rynek Brytyjski gdzie firma Lancia musiała odkupić wiele skorodowanych egzemplarzy.

30 lat temu Lancia 037 zdobyła tytuł mistrza świata

Lancia 037 Rally
Lancia 037 Rally

Kiedy w 1981 roku pojawiło się napędzane na cztery koła Audi Quattro wieszczono szybkie zmiany w rajdach samochodowych i kres rajdówek napędzanych na jedna oś. W następnym roku Audi zdobyło bez trudu tytuł mistrza świata. Jednak nie wszyscy producenci byli przygotowani na szybkie wprowadzenie skutecznych zmian w swoich konstrukcjach. Jednocześnie FISA podjęła decyzję o uruchomieniu od 1982 roku rajdowej grupy B, która dawała zielone światło dla wielu zmian konstrukcyjnych w samochodach rajdowych. Pierwszym samochodem zbudowanym specjalnie do homologacji w grupie B była Lancia 037.
Lancia 037 nie była tak jak inne samochody rajdowe, przebudowanym do celów startów wozem cywilnym. Zbudowano ją od podstaw z myślą o startach w grupie B. Dzięki temu samochód całkowicie był dostosowany do sportu. Nadwozie wykonano z lekkich materiałów kompozytowych, a konstrukcje nośną oparto na lekkiej ramie rurowej. Centralnie umieszczony 2 litrowy silnik, doładowany mechaniczną sprężarką produkował początkowo moc 269 KM.
Lancia 037 mimo braku napędu 4×4 , dzięki niższej masie i większej mocy silnika była w stanie nawiązać równorzędną walkę z teoretycznie lepszym Audi Quattro. Dzięki tym walorom w 1983 roku Lancia sięgnęła po tytuł Mistrza Świata konstruktorów. Było to jednocześnie ostatnie zwycięstwo w tej klasyfikacji samochodu napędzanego na jedną oś.

20 lat temu pojawiła się na rynku druga generacja modelu Lancia Delta

Lancia Nuova Delta
Lancia Nuova Delta

W 1993 roku zaprezentowano drugą generacje modelu Delta. Producent postanowił że czas najwyższy odświeżyć model, który był produkowany bez większych zmian od 1979 roku. Po wielu sukcesach rajdowych, których autorem była Lancia Delta Integrale, nowy model miał trudne zadanie żeby sprostać legendzie.
Nuova Delta zbudowana była na płycie podłogowej wspólnej z kompaktowym Fiatem Tipo. Samochód przeznaczony był dla klientów ceniących sobie komfort i dobre osiągi. Do napędu nowego modelu służyło 9 silników o mocach od 75 do 205 KM. Niestety nigdy nie produkowano wersji z napędem na cztery koła. W 1996 roku obok produkowanej do tej pory wersji pięciodrzwiowej, pojawiła się trzydrzwiowa, nazwana HPE. Druga generacja Delty została wycofana z produkcji w 1999 roku.

10 lat temu pojawiła się Lancia Ypsilon

Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon

W 2003 roku weszła do produkcji kolejna generacja najmniejszej Lancii, a tak naprawdę pierwsza występująca pod nazwą Ypsilon. Samochód bazował technicznie na drugiej generacji Fiata Punto, jednak tak jak inne samochody spod znaku Lancii miał być samochodem bardziej od Fiata luksusowym. Do napędu służyły trzy silniki benzynowe lub jeden wysokoprężny o mocach od 60 do 95 KM. Produkcje tego modelu zakończono w 2010 roku.
 

10 lat temu pokazano koncept Lancia Fulvia

Lancia Fulvia Coupe
Lancia Fulvia Coupe

W 2003 roku Centro Stile Lancia, którym kierował wtedy Flavio Manzoni, zaproponowało samochód koncepcyjny, będący współczesnym wcieleniem modelu Fulvia. Mimo bardzo pozytywnego przyjęcia w świecie motoryzacji, samochód nigdy nie doczekał się produkcji. Jednym z powodów był fakt skonstruowania go na przestarzałej płycie podłogowej pochodzącej z Fiata Barchetta, która nie pozwalała utrzymać standardów bezpieczeństwa Euro NCAP.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.