Ważne rocznice Lancii cz.1

Lancia Lambda, Theta, Ro

Lancia będąca jednym z najstarszych producentów samochodów w europie w tym roku obchodzi kilka okrągłych rocznic wprowadzenia do produkcji kluczowych modeli. Od samego początku działania firmy w 1906 roku, założyciel Vincenzo Lancia stawiał na innowacyjność swoich produktów. Wszystkie nowo wprowadzane modele miały zapewniać coraz większy komfort swoim użytkownikom. Tak więc patrząc od najstarszej rocznicy:

 

100 lat temu powstała Lancia Theta

Lancia Theta

Lancia Theta

Lancia Theta zadebiutowała podczas Olympia Motor Show w Londynie, jesienią 1913 roku. Był to model wnoszący dużo nowego i do produktów samej marki Lancia, jak i do całego świata motoryzacji. Najważniejsze było zastosowanie w nim po raz pierwszy w europie elektrycznego startera, w miejsce wszechobecnej w tamtych czasach korby rozruchowej. Kolejnymi ważnymi elementami nowego samochodu była pełna instalacja elektryczna w której skład wchodziło oświetlenie przednie, oraz tylne, ale również podświetlenie zegarów na tablicy rozdzielczej. W modelu Theta zrezygnowano z drewnianych kół, na rzecz trwalszych produkowanych z tłoczonej blachy, lub stalowych szprych. Z ciekawostek, Theta posiadała w swoim wyposażeniu również elektryczny klakson.

Zbudowano 1696 egzemplarzy modelu Theta.

 

90 lat temu rozpoczęto sprzedaż modelu Lancia Lambda 

Lancia Lambda

Lancia Lambda

Lancia Lambda jest chyba najważniejszym modelem produkowanym przez włoska markę przed druga wojna światową. Samochód na którym prace rozpoczęto kilka lat wcześniej oficjalnie został zaprezentowany co prawda jesienią 1922 roku, ale do sprzedaży trafił dopiero w połowie 1923 roku. Historia Lambdy rozpoczęła się 07 grudnia 1918 roku, kiedy Vincenzo Lancia złożył pierwszy z wielu wniosków patentowych dotyczących przyszłych modeli produkowanych przez swoją firmę. Patent został wydany 28 marca 1919 roku, pod numerem 171922 i obejmował samochód ze skorupowym nadwoziem nie posiadającym ramy nośnej, oraz z częściowo niezależnym zawieszeniem kół. Pierwszy prototyp Lambdy został osobiście przetestowany przez Vincenzo Lancię 1 września 1921 roku. W wyniku pierwszych jazd testowych prototyp został wyposażony również w hamulce działające na przednia oś, mimo tego że właściciel firmy bardzo sceptycznie podchodził do tego pomysłu.

Dzięki niezależnemu zawieszeniu i zmodyfikowanym hamulcom dla nowego modelu nie było problemem osiągniecie dużej jak na tamte czasy prędkości 120 km/h, mimo że drogi posiadały głównie nawierzchnie szutrowe.

Lancia Lambda podwozie

Lancia Lambda podwozie

Druga z nowości zastosowanych w modelu Lambda, czyli samonośne zawieszenie pozbawione ramy pozwoliło na zbudowanie pojazdu posiadającego o wiele niżej położony środek ciężkości, co korzystnie wpływało na komfort i stabilność jazdy. Skorupowe nadwozie miało poprowadzony przez środek kabiny tunel w którym schowany był wał napędowy, który w innych samochodach znajdował się pod podwoziem.

Lancia Lambda produkowana była do roku 1931, kiedy zastąpiono ja modelem Artena. Wyprodukowano w sumie 12995 egzemplarzy w 9 seriach.

 

80 lat temu rozpoczęto produkcję modelu Lancia Augusta 

Lancia Augusta

Lancia Augusta

Lancia Augusta jest kolejnym pionierskim modelem produkowanym przez Turyńską firmę. O ile Lambda była pierwszym modelem z samonośnym nadwoziem, w modelu Augusta konstruktorzy poszli o krok dalej i stworzyli pierwsze nadwozie samonośne o konstrukcji zamkniętej. W tym typie nadwozia dach występował w bardzo ważnej roli jednego z elementów konstrukcyjnych.

Augusta była jednocześnie najmniejszym samochodem produkowanym przez Lancię, wszystko w wyniku zmian jakie zaszły w gospodarce światowej w następstwie wielkiego kryzysu z 1929 roku. Augusta posiadała nadwozie przeznaczone dla czterech osób. Samochód wyposażono w małolitrażowy silnik w układzie V4 o pojemności zaledwie 1196 ccm i mocy 35 KM.

Augusta od 1934 roku była produkowana również w fabryce we Francji, jednak tam powstawała pod nazwą Belna. Wyprodukowano 17218 egzemplarzy modelu Augusta, oraz około 3000 modelu Belna

 

80 lat temu rozpoczęto produkcję ciężarówki Lancia Ro 

Lancia Ro

Lancia Ro

Lancia w początkowym okresie działalności nie koncentrowała się tylko na produkcji samochodów osobowych. Tak jak i większość ówczesnych producentów samochodów firma rozpoczęła również produkcje samochodów użytkowych. Pierwsze ciężarówki Lancii zjechały z linii produkcyjnej już w 1912 roku. W 1933 roku rozpoczęto produkcję nowej ciężkiej ciężarówki Lancia Ro wyposażonej w licencyjny silnik niemieckiej firmy Junkers. Silnik ten był pierwszym silnikiem wysokoprężnym produkowanym przez firmę Lancia, przy pojemności 3180 ccm rozwijał moc 64 KM. Lancia Ro mogła przewozić ładunek o masie 6450 kg, przy masie własnej 5300 kg. Sama ciężarówka po raz pierwszy została oficjalnie zaprezentowana podczas Targów Motoryzacyjnych w Mediolanie w 1932 roku.

W sumie wykonano 1418 egzemplarzy modelu lancia Ro.

 

70 lat temu Hitlerowcy rozpoczęli okupację fabryki Lancii

Lancia 3Ro z czasów okupacji

Lancia 3Ro z czasów okupacji

Dokładniej chodzi o dzień 8 września 1943 roku od którego fabryka produkująca ciężarówki Lancia dostała się pod Hitlerowska okupację. Oficjalnie od tego momentu wszystkie produkowane tam pojazdy były przeznaczone dla sił okupanta. W tym czasie produkowano dwa modele ciężarówek 3Ro i mniejszą Esaro. Praktycznie od samego początku pracy dla okupanta zmieniono kabiny produkowanych samochodów na takie w jakie wyposażano inne samochody Wehrmachtu.

 

C. D. N.

 

 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • RSS
  • Facebook
Przeczytaj inne:
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon 2011 – video

Zaledwie kilka dni po oficjalnej premierze nowej Lancii Ypsilon możemy oglądać pierwsze spoty reklamowe nowego samochodu.

Abarth SE030
1974 Abarth SE030, prototyp Lancii Bety Montecarlo?

Abarth SE030, czy to już Lancia, czy nie? Dobre pytanie. Na początku lat 70-tych Fiat i firmy których był właścicielem...

Zamknij