Markku Alén

Ilkka Kivimäki i Markku Alén na mecie rajdu 1000 jezior 1988

Markku Alén (ur. 15 lutego 1951 w Helsinkach) – fiński kierowca rajdowy. Jest rekordzistą pod względem wygranych odcinków specjalnych (774) w historii Rajdowych Mistrzostw Świata.

Alén jest jednym z najbardziej utytułowanych kierowców rajdowych w historii i jednym z “Latających Finów”. Swoją karierę rajdową Markku zaczynał w 1969 roku za kierownicą Renault 8 Gordini. Od tego czasu jeździł jeszcze w wielu innych samochodach jak Volvo, Fiat, Lancia, Subaru, Toyota i Ford. W historii startów w WRC zwyciężył w 19 rajdach.

Nim ustanowiono Rajdowe Mistrzostwa Świata w 1979, Alén wygrał FIA Cup w 1978 roku jeżdżąc wówczas dla zespołu Fiata.

Po przejściu do zespołu Lancii, Alén nadal odnosił sukcesy. W 1986 roku minimalnie przegrał mistrzostwo świata ze swoim rywalem Juhą Kankkunenem. W sezonie Alén wygrał w Rajdzie San Remo tylko dlatego, że Peugeot Kankkunena został wykluczony z rajdu przez organizatorów z powodu niedozwolonych przeróbek technicznych. Peugeot odwołał się od tej decyzji w FISA, która ostatecznie anulowała wyniki rajdu, a Alén cieszył się z tytułu mistrza świata tylko przez 11 dni.

W 1995 roku Alén ścigał się w Mistrzostwach Samochodów Turystycznych będąc kierowcą Alfa Romeo, a wcześniej startował w DTM. W 1996 i 1997 roku startował w Andros Trophy.

Świętując swoje 50 urodziny w 2001 roku, Alén postanowił wystartować w Rajdzie Finlandii i zajął wówczas całkiem niezłą 16. pozycję za kierownicą Forda Focusa WRC.

W swojej karierze startował z różnymi pilotami, najdłużej (1973-1993) z Ilkką Kivimäkim. Oprócz tego pilotowali mu Juhani Toivonen, Atso Aho, Paul White i Ilkka Riipinen.

źródło: Wikipedia

Markku Alen w Lancii Rally 037

Obraz 1 z 5

Markku Alen w Lancii Rally 037



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • RSS
  • Facebook
Przeczytaj inne:
1978 Lancia Megagamma

Na salonie w Turynie w 1978 roku zaprezentowano koncepcyjny samochód Lancia Megagamma. Samochód stał się pierwowzorem dla produkowanych później przez...

Lancia Fulvia HF Competizione Ghia 1969
1969 Lancia Fulvia HF Competizione

Lancia Fulvia HF Competizione, często nazywana po prostu Lancia 1600 została zaprojektowana w 1969 roku. Jej twórcą był Tom Tjaarda,...

Zamknij