Lancia D24 w 59 rocznice śmierci Felice Bonetto

Lancia D24 Replika Felice Bonetto

Kilka dni temu minęła 59 rocznica wydarzenia, od którego rozpoczęła się ta historia.  21 listopada 1953 roku w niewielkim meksykańskim miasteczku Silao uległ nieszczęśliwemu wypadkowi Felice Bonetto. Odbyło się to podczas 4 edycji morderczego wyścigu Carrera Panamericana, którego Bonetto w momencie wypadku był liderem. Niestety kierowca wypadku nie przeżył.

Niedaleko od miasteczka Silao mieszka José Alfredo Hernández Padilla, kierowca rajdowy, dziennikarz, pisarz, a przede wszystkim pomysłodawca i organizator budowy repliki Lancii D24. Jose jest także autorem książki “Asi fue… La Carrera Panamericana” o historii najcięższego w historii wyścigu Carrera Panamericana, którego 5 edycji odbyło się w latach 1950-54. Żeby przekonać się o tym jak trudny był to wyścig wystarczy popatrzeć na liczby. W 1953 roku długość trasy wynosiła 3077 kilometrów podzielonych na 8 etapów, do których wystartowało 182 samochody, a do mety dotarło jedynie 60 z nich. Średnia prędkość na całej trasie jaka osiągnął zwycięzca Juan Manuel Fangio wynosiła 169,221 km/h, a należy pamiętać że wyścig rozgrywany był po drogach publicznych. W trakcie 5 edycji wyścigu śmierć poniosło 27 osób.

Felice Bonetto, który uległ fatalnemu wypadkowi w Silao, nie był nowicjuszem na trasach i torach wyścigowych. Startował w wyścigach Formuły 1, oraz wielu wyścigach długodystansowych odnosząc w nich sukcesy. Największymi z nich były zwycięstwa w Targa Florio w 1952 r. i Grand Prix Portugalii w 1953 r. oraz 2 miejsce w Mille Miglia w 1949 roku.   W pierwszej edycji Carrera Panamericana w 1950 roku był najlepszym kierowcą europejskiego samochodu, a zasiadał wtedy za kierownicą Alfa Romeo 6C.  W 1953 roku przed rozpoczęciem Carrera Panamericana Bonetto razem z drugim kierowcą Lancii – Piero Taruffi przeprowadzili sprawdzenie trasy, gdzie malowali niebieskie znaki w miejscach szczególnie niebezpiecznych. Jednym z tych miejsc był niebezpieczny zakręt w Silao. Niestety podczas wyścigu będący na prowadzeniu Felice Bonetto był mocno naciskany przez jadącego za nim Taruffiego. Podczas przejazdu przez Silao przeoczył pozostawiony przez siebie znak i wjechał w zakręt z prędkością ponad 125 mil na godzinę, a według oznaczeń nie powinien tam jechać szybciej niż 60 mil. W wyniku tej pomyłki uderzył w balkon jednego z domów i poniósł śmierć na miejscu. Po wypadku  Gianni Lancia, będący managerem zespołu wyścigowego Lancii chciał wycofać się z dalszej rywalizacji, jednak pozostali kierowcy na własne życzenie pojechali dalej oddając hołd zmarłemu koledze. Samochody Lancii zdobyły pierwsze trzy miejsca w całym wyścigu Carrera Panamericana 1953, a czwarty samochód na mecie, Ferrari 375 MM prowadzony przez Guido Mancini’ego  miał ponad 1,5 godziny straty do wygrywającego Juana Manuela Fangio.

Wróćmy jednak do czasów współczesnych i repliki która powstała w Meksyku. Projekt wystartował 23 kwietnia 2012 roku. Realizacją budowy zajęli się studenci szkoły technicznej Conalep León I, znajdującej się 20 mil od miejsca w którym zginął Felice Bonetto. Całość wspierali nauczyciele i kadra techniczna szkoły oraz inicjator José Alfredo Hernández Padilla. Do budowy repliki użyto podwozia oraz silnika pochodzącego z popularnego w Meksyku Volkswagena Garbusa. Nadwozie wykonano z włókna szklanego.  Pierwsza prezentacja gotowego samochodu odbyła się pod koniec sierpnia tego roku.

Kilka dni temu, 21 listopada 2012, w 59 rocznicę śmierci Felice Bonetto w miejscowości Silao otwarto park imienia zmarłego kierowcy.  W uroczystości oprócz lokalnych władz, twórców repliki uczestniczyli także goście z Włoch. José Alfredo Hernandez Padilla podczas uroczystości oficjalnie przekazał replikę Lancii D24 Muzeum Samochodów w Puebla. W parku znajdującym się zaledwie kilka metrów od miejsca w którym zginął kierowca postawiono wielkie tablice opowiadające historię feralnego wypadku, oraz wyścigu Carrera Panamericana

Thanks to José Alfredo Hernandez Padilla, Hector Gonzalez and Hari Seldon for pictures and story.

Replika Lancia D24 w Silao

Obraz 1 z 73

Replika Lancia D24 w Silao



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • RSS
  • Facebook
Przeczytaj inne:
Lancia Ypsilon wnętrze
Nowe modele Lancii na 81 salonie w Genewie

Na 81 salonie motoryzacyjnym w Genewie Lancia zaprezentuje długo oczekiwane modele. Oficjalna strona Lancii zaprezentowała zdjęcia nowych Lancii Ypsilon, Thema...

Lancia Nea
2000 Lancia Nea

  Lancia Nea powstała tylko jako samochód koncepcyjny, prezentujący możliwości nowoczesnych technologii. Zaprezentowano ja opinii publicznej podczas salonu samochodowego w...

Zamknij