Lancia Aurelia PF200 C Spider do kupienia na aukcji

Lancia Aurelia PF200 C z 1953 roku

W połowie sierpnia w kalifornijskim Monterey odbędzie się aukcja, podczas której można będzie nabyć wyjątkową Lancię. Jest to jedna z zaledwie trzech wyprodukowanych przez studio Pininfarina Lancia Aurelia PF200 w wersji z otwartym dachem.

Wyjątkowa Lancia Aurelia PF200

 Co do wyjątkowości tego auta nie ma żadnych wątpliwości, w końcu Lancia Aurelia PF200 powstała tylko w kilku egzemplarzach. Tak do końca to nawet nie wiadomo ile ich powstało, gdyż podczas pożaru w biurze projektowym Pininfarina cała dokumentacja uległa zniszczeniu. Wiadomo że w sumie powstało sześć lub osiem egzemplarzy, z czego trzy wyprodukowano w wersji bez dachu. Mimo że wszystkie posiadały takie samo oznaczenie, to każdy samochód różnił się dość znacznie od pozostałych. Wyjątkowości sprzedawanemu egzemplarzowi dodaje jeszcze fakt że Lancia od 46 lat ma tylko jednego właściciela.

Pininfarina i era odrzutowców

Lancia Aurelia PF200 podczas wystawy w Paryżu w 1953 roku

Lancia Aurelia PF200 podczas wystawy w Paryżu w 1953 roku

Na początku lat 50-tych projektanci studia Pininfarina, jak i inni styliści samochodowi zafascynowani byli kształtami samolotów odrzutowych, których co raz to nowe modele pojawiały się zarówno w lotnictwie wojskowym, jak i cywilnym. W tym czasie Lancia wypuściła na rynek Aurelię, całkowicie nowy model wyposażony w pierwszy seryjny silnik V6. Równocześnie z produkcją typowych Lancii Aurelii, wyprodukowano również serie 98 sztuk podwozi o symbolu B52, przeznaczonych do zabudowy przez niezależne firmy karoseryjne. Duża część z tej serii trafiła do Pininfariny.

Lancia Aurelia PF200

Właśnie na podwoziach typu B52, Pininfarina wyprodukowała sześć, do ośmiu modeli PF200. Po raz pierwszy samochód zaprezentowano podczas salonu Turyńskiego jesienią 1952 roku. Pierwszy prototyp posiadał jeszcze okrągły wlot powietrza, za którego wzór określano myśliwiec amerykański F-86 Sabre. W egzemplarzach produkcyjnych wlot powietrza otrzymał już inny, spłaszczony kształt. Co prawda trudno mówić o modelu produkcyjnym, skoro wyprodukowanie kilku egzemplarzy trwało aż cztery lata.

Poszczególne egzemplarze Lancii PF200 różniły się nie tylko wlotem powietrza, który był okrągły tylko w prototypie. W poszczególnych egzemplarzach stosowano różne rozwiązania. Część samochodów miała tylko małe zderzaki montowane pod reflektorami, inne miały większe poziome zderzaki. Rura wydechowa była montowana tradycyjnie pod zderzakiem, ale bywało i tak jak w prezentowanym egzemplarzu, gdzie ponad zderzakiem było wyprowadzonych sześć końcówek wydechu. Różniły się również poszczególne egzemplarze kabrioletów. Część miała składany dach inne nie. Prezentowany samochód wyprodukowano jako spider, więc nie posiadał dachu i zewnętrznych klamek w drzwiach.

46 lat u jednego właściciela

Wystawiona na sprzedaż Lancia Aurelia PF200 została przedstawiona światu na salonie samochodowym w Genewie w marcu 1953 roku, kilka miesięcy po turyńskiej premierze prototypu. Samochód zbudowany został na podwoziu u numerze B52-1052 i oficjalnie nazwany Lancia Aurelia PF200 C. Samochód w stosunku do prototypu zyskał sporo chromów. Podczas pierwszej prezentacji wlot powietrza nie posiadał jeszcze chromowanej ramki, która została dodana później na wzór tych z modeli coupe. Literka „C” umieszczona w nazwie modelu rozszyfrowywana była jako competizione, co miało nawiązywać do sportowych odwołań w postaci małych owiewek montowanych na przedniej masce. We wrześniu 1953 roku Lancia Aurelia PF200 C została zaprezentowana podczas wystawy w miejscowości Stresa i wtedy samochód posiadał już tablice rejestracyjne z Mediolanu – MI 215522. Można również zauważyć że uzupełniono wtedy ramkę przedniej szyby o jej górną część.

W latach 60-tych Lancia została wysłana w podróż do ameryki, gdzie trafiła do miłośnika marki mieszkającego w Kalifornii. W 1968 roku samochód został kupiony przez mieszkającego w Michigan inżyniera, zawodowo zajmującego się motoryzacją. Przez kolejne 30 lat właściciel utrzymywał swoją perełkę w bardzo dobrej kondycji, jednak po przeprowadzce na Florydę w 1996 roku postanowił kompleksowo odrestaurować wyjątkową Lancię.

Renowacja wyjątkowej Lancii

Lancia trafiła w ręce Toma Palisi, specjalisty który podjął się renowacji unikatowego samochodu. Nie ma tu mowy o jakimkolwiek pośpiechu, czy oszczędnościach. W warsztacie samochód rozmontowano na części i popakowano do pudełek. Nadwozie poddano kąpieli w kwasie w celu pozbycia się śladów korozji, a następnie polakierowano bordowym lakierem.

Również części mechaniczne zostały poddane renowacji. Luciano Sanzogni, specjalista od włoskich aut zaopiekował się przednim i tylnym zawieszeniem. Również elektryka i układ hamulcowy zostały odbudowane od podstaw. Całość prac była konsultowana ze specjalistami ze amerykańskiego stowarzyszenia Lancii. Mike Kristick i Walt Spak pomagali również w zdobywaniu części potrzebnych do renowacji wyjątkowej Lancii.

Problem pojawił się przy renowacji silnika. Oryginalny nie nadawał się do naprawy, ale Walt Spak dzięki swoim znajomościom pomógł znaleźć zastępczy blok silnika pochodzący z innej Aurelii. Żeby było jeszcze lepiej blok pochodził z Lancii Aurelii PF200 Coupe należącej do importera Kjell’a Qvale z San Francisco. Mając już podstawę, silnik zastępczy również został pieczołowicie odbudowany. Oczywiście remont nie polegał tylko na wymianie tłoków, pierścieni i innych podstawowych elementów. Trzeba było zastosować niższe gaźniki oraz specjalnie zbudowany filtr powietrza, żeby silnik mógł się zmieścić pod niżej umieszczoną pokrywa silnika.

Na deser zostały jeszcze chromy, którymi zajął się lokalny specjalista. Trzeba było również przywrócić do oryginału układ wydechowy, którego końcówki zostały schowane pod podwozie w czasach kiedy Lancia przybyła do ameryki. Obecnie sześć chromowanych rur wystaje dumnie z tylnej ściany samochodu.

Lancia Aurelia PF200 C została zaprezentowana ponownie światu podczas Concours d’Elegance of America w St. Johns w czerwcu 2013 roku po trwającej prawie 10 lat renowacji. Samochód wygrał pierwsza nagrodę w swojej klasie. Następną pierwszą nagrodę Lancia zdobyła w konkursie w Amelia Island w 2014 roku.

źródło: RM Auctions



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • RSS
  • Facebook
Przeczytaj inne:
Lancia Flaminia Spider Amalfi
1962 Lancia Flaminia Spider Amalfi

W 1962 roku zaprezentowano chyba najbardziej kanciastą Lancię w historii. Był to projekt cabrioletu Lancia Flaminia Amalfi. Projekt został zaprezentowany...

Lancia Flaminia Berlina
1957 Lancia Flaminia Berlina

Lancia Flaminia Berlina została zaprezentowana światu na salonie motoryzacyjnym w Genewie w 1957 roku. Model ten miał zastąpić produkowaną od...

Zamknij