Gianni Lancia nie żyje

Gianni Lancia

30 czerwca w Turynie w wieku 89 lat zmarł Gianni Lancia, syn Vincenzo – założyciela marki Lancia. Spoczął w rodzinnej kaplicy, na cmentarzu w Fobello, obok swojego ojca.

Gianni Lancia, a właściwie Giovanni Lancia, urodził się 16 listopada 1924 roku w Fobello, jako jedyny syn z trójki rodzeństwa, które mieli Vincenzo Lancia i jego żona Adele Miglietti. Gianni już jako 23 letni absolwent uniwersytetu w Pizie został prezesem firmy Lancia w 1947 roku.

Giovani Bracco, Gianni Lancia, Felice Bonetto i Piero Taruffi

Giovani Bracco, Gianni Lancia, Felice Bonetto i Piero Taruffi

Prezes Gianni Lancia

Młody Lancia jest zaradnym wizjonerem, który jako prezes rozpoczął proces głębokich zmian w firmie. Wspólnie z wybitnym inżynierem Vittorio Jano tworzą jeden z najbardziej znanych modeli marki Lancia – Aurelię, wyposażona w pierwszy seryjny silnik widlasty o 6 cylindrach. To również Gianni Lancia jest pomysłodawcą zespołu wyścigowego Lancii, który święcił triumfy w pierwszej połowie lat 50-tych. Sportowe coupe D20, a potem barchetty D23, D24 i D25 wygrywając wyścigi Carrera Panamericana oraz Mille Miglia, dowodzą doskonałości konstrukcji oraz niezawodności silnika skonstruowanego przez Vittorio Jano. W 1954 roku Gianni Lancia zachęcony sukcesami w wyścigach postanowił spróbować sił Lancii w zawodach Formuły 1. Vittorio Jano zaprojektował bolid Lancia D50, który okazał się równie doskonały co samochody wyścigowe Lancii. Niestety podczas testów samochodu Ferrari w maju 1955 roku na torze Monza zginął Alberto Ascari, zwycięzca Mille Miglia w 1954 roku, oraz kierowca Formuły 1 w zespolę Lancii. Po tym wypadku zespół Lancii wycofał się z wyścigów Formuły 1, a pozostałe samochody przekazał zespołowi Ferrari. W jednym z tych samochodów Juan Manuel Fangio w kolejnym sezonie 1956 zdobył tytuł mistrza świata.

Gianni Lancia przy samochodzie Lancia D50

Gianni Lancia przy samochodzie Lancia D50

Kłopoty finansowe firmy Lancia

Gianni Lancia był wizjonerem, niestety dla firmy nie potrafił jednak zarządzać finansami. W wyniku jego działań w roku 1955 firma stworzona przez jego ojca stanęła na krawędzi bankructwa. Zmuszony sytuacją sprzedał firmę rodzinie Pesenti. Nowy prezes Giampiero Pesenti postanowił nie zostawiać w administracji firmy nikogo z rodziny Lancia. Wpierw zwolniony został Gianni Lancia, następnie jego dwie siostry Eleonora i Anna Maria.

Gianni Lancia przy samochodzie Lancia D50

Gianni Lancia przy samochodzie Lancia D50

Po odejściu z firmy Gianni Lancia przeprowadził się do Brazylii gdzie założył firmę w branży spożywczej. Nigdy więcej już nie zajmował się motoryzacją. Po przejściu na emeryturę przeprowadził sie z powrotem do europy. Zamieszkał na Lazurowym Wybrzeżu, gdzie mieszkał aż do śmierci. W rozmowach które przeprowadzali po latach z nim różni dziennikarze, niechętnie wracał do czasów firmy Lancia.

Lancia D24 załogi  Piero Taruffi/Carlo Luoni z wyścigu Targa Florio 1954

Lancia D24 załogi Piero Taruffi/Carlo Luoni z wyścigu Targa Florio 1954



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • RSS
  • Facebook
Przeczytaj inne:
Czy to nowa Lancia Flavia
Zamaskowana Lancia Flavia? Video

Czy to nowa Lancia Flavia? Po obejrzeniu filmu który pojawił się na stronie autoblog.com można dojść do takiego wniosku. Jest...

Lancia Flavia Coupe
1961 Lancia Flavia Coupe

Lancia miała bogatą tradycję współpracy z niezależnymi firmami produkującymi nadwozia. Do końca lat 50 tych dostarczane do nich były gotowe...

Zamknij