76 rocznica śmierci Vincenzo Lancia

Vincenzo Lancia

Dziś przypada 76 rocznica wydarzenia które pogrążyło w smutku świat motoryzacji. 15 Lutego 1937 roku na atak serca zmarł Vincenzo Lancia. Jeden z pionierów motoryzacji, który od samego początku swojej przygody z samochodami pracował nad ich maksymalnym ulepszaniem.

Vincenzo Lancia

Vincenzo Lancia

Vincenzo Lancia urodził się 24 sierpnia 1881 roku w Fobello, jako czwarte dziecko w rodzinie. Jego ojciec Giuseppe miał firmą produkującą puszki spożywcze. Rodzice upatrywali swojego syna w roli adwokata, ale Vincenzo niezbyt chętnie podchodził do tego pomysłu.

Młody Vincenzo chętniej niż w szkole przebywał w warsztacie mechanicznym Giovanniego Ceirano, który zajmował się produkcją rowerów i samochodów. Ojciec Vincenzo nie patrzył przychylnie na zainteresowania syna, zgodził się jednak żeby ten pracował w warsztacie jako księgowy. Vincenzo Lancia jednak czas w pracy poświęcał budowie silników zamiast spraw papierkowych.

Dokładniejszy życiorys Vincenzo Lancia

W 1899 roku Vincenzo rozpoczyna swoją pracę w fabryce Fiata, a właściwie to Fiat kupuję firmę w której był on zatrudniony. Jako że u nowego pracodawcy został zatrudniony jako księgowy, poprosił listownie o zmianę stanowiska pracy na kierowcę testowego.

W 1906 roku młody kierowca rozpoczął najważniejszy rozdział swojego życia. Razem ze wspólnikiem Claudio Fogolinem uruchamiają firmę, która ma produkować samochody pod nazwiskiem Lancia. Prezentacja pierwszego samochodu miała miejsce na przełomie stycznia i lutego 1908 roku na salonie samochodowym w Turynie.

Początki firmy Lancia

Jednym z priorytetów młodego konstruktora było wprowadzenie do swoich innowacji ułatwiających życie kierowcy. Stąd już w 1913 roku w modelu Lancia Theta wprowadzono instalacje elektryczną, kilka lat później w modelu Lambda w 1923 roku zastosowano po raz pierwszy niezależne zawieszenie oraz samonośne nadwozie bez ramy nośnej.

Vincenzo Lancia podczas pucharu Vanderbilta w 1906 roku

Vincenzo Lancia podczas pucharu Vanderbilta w 1906 roku

Ostatnim samochodem przy konstruowaniu którego brał udział Vincenzo Lancia była Lancia Aprilia. Tutaj, tak jak i w modelach poprzednich zastosowano wiele innowacji. Metalowe , samonośne nadwozie było pierwszym przy konstruowaniu którego korzystano z tunelu aerodynamicznego. Dzięki swojej aerodynamicznej konstrukcji nowy model Lancii spalał mniej paliwa i przy mocy zaledwie 47 KM mógł rozwijać prędkość ponad 130 km/h. Vincenzo Lancia nakazał jednak zmniejszenie prędkości maksymalnej do 125 km/h.

Vincenzo Lancia zmarł na atak serca 15 lutego 1937 roku, pozostawił trójkę dzieci Annę Marię, Gianniego i Eleonorę, oraz żonę Adele.

 

 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • RSS
  • Facebook
Przeczytaj inne:
Bertone Stratos Zero
Lancia Startos Zero HF i Lancia Sibilo sprzedane

W sobote podczas konkursu elegancjii Villa d'Este odbyła się licytacja na której dom aukcyjny RM Auctions wystawił na sprzedaż część...

Lancia Ypsilon i Marta Żmuda Trzebiatowska
Nowe twarze Lancii Ypsilon

  Wraz z pojawieniem się w salonach nowego modelu Ypsilon, Lancia zaprezentowała osoby które firmują nowy samochód swoją twarzą.

Zamknij