2011 Lancia Thema

Lancia Thema

Na targach motoryzacyjnych w Genewie Lancia zaprezentowała wreszcie nową flagowa limuzynę, model Thema. Nazwa nawiązuje do modelu produkowanego od 1984 roku na wspólnej płycie podłogowej z Fiatem Croma, Saabem 9000 i Alfa Romeo 164.

Nowa Lancia Thema, tak jak poprzedniczka, również dzieli podzespoły z innym samochodem. Tym razem nie jest to produkt europejski, a prawie całkowicie amerykański Chrysler 300. Prawie, dlatego że płyta podłogowa Chryslera z kolei bazuje na płycie poprzedniego Mercedesa klasy E (W210). Z tej plątaniny wyszedł produkt niemiecko-amerykańsko-włoski. Z czego włoskie są tylko silniki wysokoprężne i znaczek Lancii.

Ale nie można nowej Lancii tylko krytykować, w końcu jest to jeden z modeli który ma pomóc w uratowaniu firmy z dołka i poprawić wizerunek , lekko nadszarpnięty przez kontrowersyjny i słabo się sprzedający model Thesis. Nowa Lancia Thema, w odróżnieniu od poprzednich flagowych modeli marki (Thesis, Kappa, Thema, Gamma) ma napęd na koła tylne. Pewnie stąd na spocie reklamowym nawiązanie do samochodu Lancia Flaminia, czyli ostatniej limuzyny z napędem na tył.

Nowa Lancia Thema ma 5084 mm długości, 1507 mm wysokości i 1891 mm szerokości, czyli urosła w porównaniu do Thesis we wszystkich parametrach (4888 / 1470 / 1830). Najwięcej nowy model zyskał na długości, bo aż 20 cm i co najważniejsze dla komfortu pasażerów wielkość ta została dodana pomiędzy osiami, gdzie dodano 25 cm (Thema 3051 mm – Thesis 2803 mm).

Thema jak przystało na limuzynę ma głównie oferować pasażerom komfort połączony z dynamiką. Dlatego we wnętrzu znajdziemy m.in tablicę rozdzielczą obitą skórą sygnowaną przez Poltrona Frau®, podgrzewane skórzane siedzenia ze skóry typu Nappa, czy drewniane wstawki na konsoli, drzwiach i kierownicy. Dla podkreślenia komfortu wewnątrz ma panować całkowita cisza dzięki podwójnemu wytłumieniu podłogi specjalnymi panelami, oraz specjalnymi szybami z laminowanego szkła.

Dynamikę w Lancii Thema mają zapewnić trzy silniki. Pierwszy to benzynowa jednostka typu Pentastar V6, pochodząca od Chryslera. Przy pojemności 3,6 litra osiąga 292 KM przy 6400 obr/min, oraz moment obrotowy 353 Nm przy 4400 obr./min. Z silnikiem benzynowym, jako przeniesienie napędu ma współpracować ośmiobiegowa skrzynia automatyczna. Samochód z tym napędem ma osiągać 230 km/h i przyspieszać 0-100 km/h w 6,4 sekundy, a to przy średnim zużyciu paliwa 8,3 l/100 km.

Dwa pozostałe silniki to 3 litrowe diesle produkowane przez włoska firmę VM. Silniki będą produkowane w dwóch wariantach o mocy 190 KM i 224 KM. Moment maksymalny tych silników wynosi 540 Nm przy 1600-2800 obr./min. Silniki wysokoprężne będą współpracowały również ze skrzynią automatyczną, ale o pięciu przełożeniach. Z tymi silnikami Lancia Thema również będzie osiągać 230 km/h. Przyspieszenie 0-100 km/h będzie trochę słabsze niż w przy silniku benzynowym i wynosić będzie 7,4 sekundy.

Nowa Lancia Thema we wnętrzu będzie naszpikowana elektronicznymi nowinkami. Pasażerowie będą mogli w wygodny sposób podczas jazdy korzystać z internetu, sterować dwustrefową klimatyzacją, jak również ustawiać własne spersonalizowane funkcje, a wszystko na dotykowy wyświetlaczu systemu Uconnect® Touch o przekątnej 8,4 cala. Dodatkowo w wersji wyposażenia Platinum, Lancia Thema będzie standardowo wyposażona w nawigację Garmin z dostępem do serwisów informacyjnych o ruchu drogowym (ciekawe czy będą wreszcie mapy Polski?), oraz zestaw audio Premium składający się z dziewięciu głośników i subwoofera o mocy 506W.

Thema ma być również samochodem bardzo bezpiecznym. Producent deklaruje 70 nowoczesnych rozwiązań związanych z bezpieczeństwem aktywnym i biernym. Seryjnie Lancia Thema wyposażona będzie w reflektory Xenon SmartbeamTM, które automatycznie przystosowują się do natężenia światła w otoczeniu. Znajdziemy również kilka innych ciekawych rozwiązań jak aktywny tempomat, który po zbliżeniu do samochodu jadącego przed nami sam zwolni, automatycznie zachowując ustawioną wcześniej odległość, a jak będzie taka potrzeba to również rozpocznie automatycznie hamowanie. Adaptive Cruise Control (ACC) ma również dbać o niższe zużycie paliwa. Dodatkową funkcją jest Forward Collision Warning (FCS), czyli alarm uprzedzający kierowcę o możliwości kolizji.
Kolejnym przydatnym urządzeniem jest wizualny wskaźnik umieszczony na lusterku zewnętrznym, pokazujący że w obrębie martwego pola może znajdować się inny samochód. Po włączeniu kierunkowskazu alarm wizualny i dźwiękowy uprzedza kierowcę, żeby dokładniej sprawdził czy może zmienić pas.
Lancia Thema dodatkowo wyposażona jest w kamerę cofania wyświetlającą obraz na monitorze  na konsoli środkowej.

Podsumowując. Miejmy nadzieję że nowa Lancia Thema pomoże ostatecznie odbudować wizerunek marki, mimo swojego amerykańskiego pochodzenia, a kolejne modele będą bardziej włoskie. Oby Chrysler nie przybił gwoździa do trumny marki z taką tradycją. Poprzednia operacja ratowania Chryslera przez Mercedesa nie wypadła najlepiej dla tego drugiego. Poczekamy, zobaczymy.

Lancia Thema 2011



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • RSS
  • Facebook
Przeczytaj inne:
Lancia Flavia Chrysler 200
Nowe modele. Wielkie oszustwo?!

Nie minęły 24 godziny odkąd Lancia zaprezentowała zdjęcia nowych, długo oczekiwanych modeli kiedy okazało się że samochody są tylko wytworem...

Lancia Thesis
2001 Lancia Thesis

Lancia Thesis – luksusowy samochód marki Lancia produkowany w latach 2001-2009. Zastąpił on model Lancia Kappa. Podobnie jak poprzedni model...

Zamknij