1939 Lancia Astura Mille Miglia

Lancia Astura Mille Miglia

Lancia Astura Spider Mille Miglia powstała w 1939 roku. Nadwozie samochodu zostało zbudowane przez firmę karoseryjną Carrozzeria Colli, dla stajni wyścigowej Scuderia Ambrosiana z Mediolanu. Mechanicy mając gotowe nadwozie popracowali nad ulepszeniem silnika. Dzięki zmianie głowicy udało się z 3 litrowego silnika uzyskać 110 KM, zamiast 82 KM którymi dysponował fabryczny silnik.

Lancia była przygotowywana do wygrania najważniejszego wyścigu w przedwojennej Italii, czyli Mille Miglia w roku 1940. Wyścig dookoła Włoch był sprawdzianem dla kierowców, ale przede wszystkim dużym sprawdzianem dla wytrzymałości maszyn w nim startujących. Do startu nowym samochodem został wyznaczony najlepszy kierowca ze stajni Scuderia Ambrosiana Luigi Villoresi. Niestety Villoresi podczas jednego z etapów miał wypadek i nie ukończył wyścigu.

Mille Miglia była zawsze traktowana we Włoszech prestiżowo. Niestety Luigi Villoresi nie dał rady ukończyć wyścigu w 1940 roku. Niemiecka ekipa jadąca samochodami BMW uzyskała wtedy historyczne zwycięstwo, przełamując dominację kierowców z Włoch, zwyciężających we wszystkich dotychczasowych edycjach poza rokiem 1931.

Po nieudanym wyścigu Lancia Astura Spider trafiła następnie do Franco Cortese, a następnie do kierowcy wyścigowego z Wielkiej Brytanii. Nowy właściciel John Gordon próbował bez sukcesów startować w powojennych edycjach Mille Miglia w latach 1948 i 1949.

Po zakończeniu kariery sportowej Lancii, samochód był używany do przemytu zegarków i innych kosztowności przez granicę pomiędzy Włochami i Szwajcarią. Jako że przemyt został odkryty przez policję, samochód został zarekwirowany i trafił na wiele lat do magazynu policyjnego.

Samochód po wielu latach niszczenia w magazynie został odnaleziony przez włoskiego kolekcjonera. Luciano Nicolis odzyskał unikatowa Lancię Asturę i poddał drobiazgowej renowacji. Obecnie samochód jest ozdobą kolekcji samochodów w muzeum Nicolisa w Villafranca di Verona w pobliżu Werony. Piękną Lancię można też spotkać na różnych imprezach samochodów historycznych, oraz współczesnych edycjach wyścigów Mille Miglia.

źródła:  www.supercars.netwww.museonicolis.com



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • RSS
  • Facebook
Przeczytaj inne:
Lancia Astura 233C Aerodinamica
Lancia Astura 233C Aerodinamica

W 1931 roku Lancia Astura wchodząca do produkcji miała zastąpić model Dilambda, jako flagowy model włoskiego producenta. Mimo że czasy...

Podwozie Lancia Alfa
1908 Lancia Alpha

Lancia Alpha była pierwszym produkowanym modelem tej marki. Pierwsze testy drogowe zaczęto we wrześniu 1907 roku, a produkcję rozpoczeto w...

Zamknij